Saturday, May 12, 2012

Tugas Pramugari di Belakang Tabir

Sebagai seorang penumpang, banyak tugasan pramugari tidak diketahui ramai. Yang ketara, cabin crew akan berjalan berulang alik di aisle pesawat, memberi perkhidmatan kepada penumpang. Selainnya tugas pramugari berada dibelakang tabir...

Video dibawah memaparkan tugas menyediakan makanan.



Sekiranya anda mengajak kawan kawan makan di rumah anda, bayangakan 300 orang datang. Sudah tentu kita tahu yand usaha menyediakan makanan mengambil masa yang lama dan mencabar. Begitulah juga keadaan para pramugari diudara.

Keadaan didalam pesawat tidak lah seperti dirumah. Makanan sudah pun dimasak dan cuma perlu dipanaskan. Cool serving minkin kena di masukan dressing dan sebagainya. Icecream kena lah di scup kedalam pirinnya. Peralatan sememangnya cukup, oven dan hot water urns disediakan, dan mereka sudak pun dilatih khas dan sudah pun cekap mengedalikan peralatan diudara.

Dari video diatas, anda dapat lihat cabin crew cekap mengediakan makanan. Dianya berkerja di First Class, atau Kelas Perdana, sebab itu lah dia juga melayan pilot. Makanan pilot agak special, sebab mereka tidak boleh dihidangkan dengan makanan yang sama. Sekiranya ad keracuanan makanan, sekurangnya seorang pilot masih berfungsi.

Banyak lagi tugas pramugari dibelakang tabir. Selain daripada menyediakan makanan, mereka juga kena menjual barang 'inflight sales'. Macam orang berniaga, mereka harus mengira stok, sebelum dan selepas. Report kena buat, buat jualan kena diserahkan kepejabat sepulangan ke pengkalan, base.

No comments:

Post a Comment