Sunday, July 4, 2010

juruterbang

juruterbang atau lebih dikenali sebagi pilot ialah suatu kerjaya yang baik dan mendapat gaji dan benefits yang lumayan. Semua airlines atau syarikat penerbangan memerlukan perkhidmatan juruterbang yand mempunyai tugas utama untuk memandu kapa terbang ketempat yand di tujui.

Bagaimana untuk menjadi juruterbang


Ada beberapa cara untuk menjadi seorang juruterbang di syarikat yang besar seperti MAS, SIA atau AirAsia.

1. mengikuti program latihan. Mengikut keperluan, airline akan mengiklankan keperluan dan temuduga dan mereka yang terpilih akan mengikuti program latihan yang diadakan di dalam negari atau di luar negeri..

2. Mengikuti program sendiri dan memasuki syarikat selepas berkerja.- Ibu bapa boleh menghantar anak anak mereka mengikuti latihan pilot. Cara ini yang paling mudah untuk memulakan career sebagai seorang juruterbang, tetapi dia mempunyai beberapa disadvantages:
- anda terpaksa membayar lebih dahulu cost yang dianggar sebanyak $100,000. Tetapi pada umum nya ia adalah investment yang bijak, kerana akan mendapat pulangan yang cepat.
- anda munkin akan mempunyai masaalah untuk memasuki berkerja dengan airline yand anda pilih.

GAJI/ BAYARAN

Kerja juruterbang adalah diantara pekerjaan yang mendapat bayaran yand lumayan.Seorang Captain B747 boleh mendapat RM30-40 ribu sebulan, lebih banyak dari pendapatan orang lain untuk setahun. Kerjanya bukan lah seberat mana, bila tamat penerbangan, tamatlah kerjanya

KEPERLUAN UNTUK MENDAPAT KERJA.

1. Kelulusan - kelulusan ada lah minima, mendapat SPM, dan baik didalam science dan maths, berbahasa inggeris dengan baik,.

2. Sihat Tubuh badan dan mempunyai pendengaran dan penglihatan yang baik.

3. Kecergasan Psychomotor untuk mengedalikan penerbangan.

1 comment:

  1. Sekiranya di sekolah tidak mengambil subjek sc stream masih ada peluang ke nak jadi juruterbang?

    ReplyDelete