Tuesday, September 11, 2012

Peluang Kerja Mendatang Malindo Air

Apabila syarikat penerbangan berkembang atau syarikat baru ditubuhkan, pasti peluang kerja akan mendatang.
Sebuah syarikat baru didalam process pembikinan. Nama nya ialah Malindo Air, mengambil sempena dua negara, Malaysia dan Indonesia. Nama ini bukanlah sesuatu yang baru, kerana pejuang kemerdekaan pada tahun 1950an telah pun mencanangkan nama ini dan mereka ada vissi untuk membena sebuah negara yang merdeka yand terdiri dari Malaya dan Indonesia.

Adalah didalam perinkat perlaksaan, sebuah tambang murah akan ditubuhkan oleh dua syarikat, NADI dari Malaysia dan Lion Air dari Indonesia. Di anggarkan, sysrikat ini akan mula beroperasi apabila terminal LCC yang baru dibuka pada tahun 2013.

Syarikat baru ini akan beroperasi dari Lapangan KLIA dan menurut perancangan awal, akan menumpukan perkhidmatannya dirantau ASEAN dan Timor Tengah. Kekosongan yang mendatangan apabila syarikat Firefly memberhentikan perkhidmatan jet mereka apabila AirAsia memgambil kuasa didalam MAS. Menurut sumber yang berkepentingan, AirAsia membuat beberapa keputusan yang memberi kelebihan kepada AirAsia dan bukan kepada MAS. AirAsia sememang yang dikenali sebagai pembelik, seperti tidak membayaran kepada Syarikat Airport wang yang di terima dari penumpang untuk cukai airport. Kes Rural Air Services untuk Sabah dan Sarawak pun menampakan ketidak ikhlas syarikat itu.

Focus utama ialah penerbangan jarak dekat untuk kawasan ASEAN, Jadi kapal terbangan pilihan ialah kapal jarak pendek dan sedarhana. Besar kemunkinan syarikat ini akan memilih  B737-900ER. Adalah didalam perancangan untuk terbang ke timur tengah, dan perlu membeli kapal yang lebih besar seperti B787.

Semua kapal terbang perlu diselanggarakan mengikut jadual khusus. Munkin ada baiknya syarikat ini mengembangkan busines mereka kebidangan MRO Malaysia. Ini kerana Malaysia di iktiraf mampu menjalankan perkhidmatan ini dan boleh mengawal qualiti.

No comments:

Post a Comment