Tuesday, September 18, 2012

Kerjaya Menyediakan Makanan

Munkin tidak ramai yang memikirkan tentang kerjaya berkaitan dengan makanan di dalam sebuah syarikat penerbangan.

Video disebuah syarikat penerbangan munkin dapa membuka perhatian anda. t

Dapor Penerbangan harus mampu menyediakan beribu ribu sajian setiap hari. Jadi ianya menjadi sebagai satu factory atau kilang, Banyak kerja dibuat oleh mesin dan secara otomatik.

Bayangkan untuk menyediakan 5000 sajian setiap hari yang berbagai rupa dan rasa. Apa yang perlu ada..?

a. Sebuah bangunan dan peralatan canggih yang mampu menempatkan perkerja dan peralatan.

b. Menu sajian - syarikat kena mendapatkan seseorang yang pakar tentang selera tempatan. Ia tahu penerbangan dari satu bandar kebandar yang lain mempunyai penumpan bangsa apa and selera makannya bagaimana. Kalau orang Melayu, munkin nasi lemak. Kalau orang Peranchis, jenis makanan yang lain.

c. Barang dan ingredient masakan - Dapor kena mempunyai stok yang cukup, daging nya, beras, gula, sayoran, rempah ratus dan lain lain. Syarikat kena ada orang yang mengurus dan membeli dan menyimpan nya.

d. Tukang Masak - Yang buat pantry dan roti tak cukup tangan membuat ribuan roti. Yang masak nasi pun begitu. Lena ada yang pandai masakan Jepun, Cina Arab dan berbagai lagi.

e. Penghantar makanan- Makan yang siap harus dihantar kekapal terbang. Yang sudah dimakan, diambil dan perkakasnya dibuang atau dibersihkan.

f. Tukan Cuci - walaupun menggunakan mesin, tetapi pekerja masih perlu untuk menjalankan mesin dan memasukan peralata.

Bidang pengurusan dan perkhidmatan seperti akaun dan quality masih perlu. Jadi bidang makanan memang mempunyai tempat disyarikat penerbangan. Banyak syarikat kena ada seorang Ustaz yang menguruskan soal halal.

No comments:

Post a Comment