Wednesday, November 2, 2011

kerja pramugari

Syarikat MAS atau lebih dikenali sebagai Malaysia Airlines sememang terkenal untuk pemuda dan pemudi mencari kerja pramugari. Pekerjaan tersebut akan bermula dengan kursus latihan selama empat bulan di sekolah latihan MAS yang lebih dekenali sebagi MAS academy di kelana jaya.Di sinilah gadis gadis lepasan sekolah akan mengalami process tronsformasi menjadikan mereka seorang pramugari yang melayan para penumpang semasa penerbangan.

Keperluan Asas Untuk memohon kerja pramugari.
Di bawah dipaparkan prasyarat untuk melayakan anda memohon di syarikat MAS

a. Warga negara Malaysia berumur 18 ke 30 tahun.

b. kelulusann: SPM dan kredit Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

c. Tinggi: minima - lelaki 165 cm dan wanita 157cm.

d. Fasih berbahas Inggeris dan Melayu.

Arah Kerjaya

a. Anda akan bermula sebagai seorang pelatih selama 4 bulan. Anda perlu lulus semua peperiksaan dan tugasan yang ditetapkan.

b. Setelah tamat, anda akan terbang dan berkerja dengan pesawat narrow body seperti B737 di peringkatan regional sahaja.

c. Peluang naik kerja ke wide body apabila ada peluang kekosongan.

d. Anda berpeluang naik pangkat menjadi menjadi leading steward atau steward utama. Leading steward menjaga tugasan didalam kapal narrowbody.

e. Seorang leading steward berpeluang naik pangkat menjadi - inflight supervisors. Dia menjaga tugasan didalam wide body.

Potensi Pendapatan

Setamatnya latihan anda mendapat gaji asas sebanyak rm1200. Anda yang mendapat kerja pramugari akan dibayar elaun sarahidup semasa bertugas di luar negeri. Menunggu semalam diLondon akan dibayar rm200 semalam.

3 comments:

  1. english saya kurang memuaskan lam result spm..ada alternatif lain tak agar saya diterima.

    ReplyDelete
  2. sAya mndapat B dalm bahasa inggeris,sya amt bminat untuk mnjadi seorang pramugari.cuma sya tak tahu bgaimana untuk memohon.

    ReplyDelete