Friday, November 11, 2011

Peluang Kerja MAS


Peluang Kerja di MAS memang banyak. Kalau anda melihat table diatas, saya bahagikan serjaya kepada beberapa bahagian.
A - Bahagian teknikal
Ada beberapa bidang bersangkut paut dengan kapal terbang. Pekerja dibahagian kejuruteaan sahaja mencapai angka 5000 orang. Mereka dibagagikan kepada beberapa bahagian seperti maintenance, planning,quality, spares dan workshop. Pangkat pun bermacam macam seperti, pengarah, pengurus , jurutera, teknician, mekanik dan lain lain.

Tukang cat pun termasuk dalam bahagian pekerja terlatih. Bukan sahaja kapal yang harus di cat, tetapi juga peralatan dan perhiasan kapal.

MAS mempunyai lebih kurang 1000 orang juruterbang. Mereka adalah gulongan yang berpendapatan tinggi. Baru mula terbang sudah mampu menjana rm4000.

B. Bahagian pelangan termasok yang berusaha mendapatkan pelanggan dan juga mereka yang melayan pelanggan, termasuk pramugari dan check-in counter di lapangan terbang. MAS memerlukan pekerja untuk menerima pelanggan dilapangan terbang, checkin bag mereka dan dapatkan pass masuk.
Bag dan cargo harus diuruskan , makanan harus di bawa memandangkan perjalan yang jauh.

c. HR
Peluang kerja MAS tidak terbatas kepada yang diatas sahaja. Ada sekumpulan pekerja ditugaskan menjaga pekerja lain. Saya masukan didalam kategori HR. Dengan 18 ribu pekerja kita kena ada dokto dan jururawat. Pilot hari di pereksa kesihatan mereka. Belanja kesihatan dan rawatan mencecah puluhan juta.

d. Lain Lain
Bebagai jenis kerja di tawarkan oleh MAS. MAS begitu perihatin tentang pekerja nya, mereka berpeluang melancung setiap tahun.

MAS menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa official dan harian.
Anda boleh menambah pengetahuan dengan course yang ditawarkan disini..

2 comments:

  1. mcm mane nk mohon kerja sbgai tukang cat tu??

    ReplyDelete
  2. Apa kelayakan untuk mohon tukang cat?? Mcm mna nk apply?

    ReplyDelete